چرا اسفنج آشپزخانه بهترین مکان برای رشد باکتری است؟ – زومیت


اگر از باکتری ها بپرسید “آنها دوست دارند کجا زندگی کنند؟” آنها پاسخ خواهند داد: “در اسفنج آشپزخانه!”

در واقع اسفنج ها پناهگاهی برای باکتری ها هستند. زیرا در هر سانتی متر مکعب می توانند 54 میلیارد باکتری را در خود نگه دارند. در 24 فوریه 2022، محققان در ژورنال Natural Chemistry گزارش دادند که اسفنج ها به دلیل آب و هوای مرطوب، هوای کافی و مواد غذایی ذخیره شده بهترین محیط فیزیکی برای رشد باکتری ها هستند.

مانند انسان، باکتری ها دوست دارند با همسالان خود تعامل داشته باشند. برخی از آنها بیشتر اجتماعی هستند و برخی از آنها تنها بودن را ترجیح می دهند. لینگچانگ یو، زیست شناسان مصنوعی در دانشگاه دوک و همکارانش تعجب کرده اند که چگونه جداسازی انواع مختلف باکتری ها می تواند بر واکنش های اجتماعی آنها تأثیر بگذارد.

آنها دریافتند که سطوح متوسط ​​تقسیم بندی (مشابه آنچه در اسفنج ها وجود دارد) تنوع جامعه را افزایش می دهد. محققان گونه های مختلف اشریشیا کلی (E. coli) را در بشقاب هایی با حجم 6 تا 1536 قرار دادند و به عنوان ظروف جداگانه عمل می کردند. پس از 30 ساعت، تیم تعداد و نوع باکتری هایی را که در هر صفحه جمع شده بود بررسی کردند.

لینگچانگ یو معتقد است که هر حفره مانند طرفی است که باکتری ها به طور تصادفی وارد آن می شوند. در 6 حفره ترکیبی از باکتری ها یافت شد و تنها باکتری های اجتماعی زنده ماندند. در 1536 حفره، هر ویروس احتمالا به تنهایی بود و باکتری های اجتماعی مردند. اما حفره هایی با اندازه متوسط ​​نیز وجود دارد که شانس باکتری را برای یافتن غلظت مطلوب خود افزایش می دهد.

هر باکتری ضد اجتماعی می تواند در گروهی که حامل باکتری های اجتماعی است بمیرد. اما شاید یک باکتری ضد اجتماعی دیگر در همین شرایط زنده بماند و در نتیجه تنوع زیستی حفظ شود. یو گفت: “با نگاهی به گذشته، بسیار قابل درک است.” “آنچه ما شناسایی کردیم اصول علمی است که برای جامعه میکروبی قابل اجرا است.”

اسفنج های آشپزخانه با تعداد زیادی سوراخ کوچک نه تنها محل مناسبی برای رشد باکتری ها هستند. در عوض، آنها امکانات زیادی دارند که می توانند نیازهای اکثر میکروب ها را برآورده کنند. محققان دریافتند که نتایج آزمایش برای جامعه میکروبی موجود در اسفنج آشپزخانه متفاوت‌تر از نتایج آزمایش برای باکتری‌هایی است که در مایع می‌کشند. با این حال، این نیز یک روش رایج برای رشد باکتری است.

دانشمندان انواع مختلفی از باکتری ها را شناسایی کرده اند که برای ساطع نور در دایره های بزرگ طراحی شده اند. این کار نشان می دهد که محیطی با میانگین تعداد حفره ها دارای بیشترین تنوع میکروبی است.

خوشبختانه، رشد باکتری در اسفنج شما یک علت مکرر عفونت نیست. اما اگر باکتری های خطرناکی مانند سالمونلا که در مرغ خام یافت می شود در اسفنج ظاهر شود، به دلیل ساختار مناسب محیط می تواند زنده بماند. مارکوس اگرتمیکروبیولوژیست ها از دانشگاه فورت W گ ngen در W ing llingensh ون ngen، آلمان:

اسفنج ها واقعا برای بهداشت آشپزخانه خوب نیستند. درست است که در خانه پیدا کردن یک سطح کاملا تمیز دشوار است. اما اسفنج های آشپزخانه احتمالا کثیف ترین چیز در خانه هستند.

مقالات مرتبط:

خبر خوب این است که راه حل آسانی برای این مشکل وجود دارد: مسواک زدن گزینه ایمن تری است. در نهایت، اگر اسفنج خود را دوست دارید و نمی خواهید آن را با ابزار دیگری جایگزین کنید، حداقل از آن برای تمیز کردن انگور استفاده نکنید. زیرا لازم نیست باکتری های مضر را به محیط مناسب اسفنج خود دعوت کنید.

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

پاربرگ سایت