انجمن – بیمارستان آموزشی – مدنت

حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو از رفع مشکل کمبود برخی داروهای مورد نیاز بیماران اعصاب و روان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: مدتی در واردات مواد اولیه چند دارو از جمله فلوکستین و دپاکین به مشکل برخوردیم و به همین دلیل، این چند دارو در داروخانه ها کمیاب شدند.

  • داروهای خواب آور
  • سردرد، سردرگمی، ضعف، مشکل در تمرکز یا مشکلات حافظه
  • در صورتی که در دوران بارداری و حاملگی هستید
  • تریپتان ها
  • بی خوابی ناشی از مشکلات عصبی را درمان می کند

قرص فلوکستین 20 اما صرف نظر از داروهای اعصاب و روان، برخی داروهای داخلی دیگر نیز در ماه های اخیر تا حدودی در داروخانه ها کمیاب شده و البته نرخ آن نیز در مقایسه با سال گذشته به شدت بالا رفته است؛ به طور مثال، قیمت ویتامین ها به عنوان یکی از مهمترین داروهای مورد نیاز عموم مردم نسبت به سال 99 حدودا سه برابر شده است. در هفته های گذشته اما بیماران اعصاب و روان با مراجعه به داروخانه ها و درخواست برخی داروهای حیاتی مورد نیازشان از جمله دپاکین و فلوکستین با شرایطی مواجه شده اند که گویی قحطی این داروها آمده است و آنها ناچارند که داروهای مد نظر خود را با چند برابر قیمت از بازار سیاه تهیه کنند. اگر دوز متر ندارید ، آن را از یک داروخانه تهیه کنید. برخی داروهای کلسترول نباید با نئوتادین مصرف شود زیرا میتواند میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش دهد که باعث عوارض جانبی بیشتری شود.

قرص فلوکستین ۲۰

اما تقریبا هشت ماه است که بانک مرکزی نتوانسته به دلیل مشکلات تحریمی، روپیه و یوآن در اختیار واردکنندگان دارو بگذارد و علت کمبود داروهایی مانند داروهای مورد نیاز بیماران قلبی، کاهش میزان واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید این داروها در ماه های اخیر است. این موضوع را با مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو نیز در میان گذاشتیم و او در پاسخ اظهار داشت: اولا باید توجه داشت که از سال گذشته ارز ترجیحی از ویتامین ها برداشته شده و این داروها با ارز نیمایی وارد کشور می شوند، ضمن این که مواد اولیه بخش زیادی از داروهای تولید داخل از هند و چین وارد ایران می شود و ما برای واردات این مواد اولیه به روپیه و یوآن نیاز داریم. اذعان مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو به احتمال وجود قاچاق معکوس اقلام دارویی و البته عدم ثبت کامل اطلاعات داروها از سوی داروخانه ها و شرکت های دارویی در سامانه تیتک ثابت می کند که سازمان غذا و دارو بهویژه در بررسی روند توزیع محصولات دارویی دچار ضعف نظارتی است.

محمدی در ادامه این را هم گفت که سازمان غذا و دارو در تلاش است تا بر ثبت کامل تمام اقلام دارویی در سامانه تیتک نظارت کند، او اما به این نکته اذعان کرد که اکنون این روند ثبت کامل بهدرستی اتفاق نمی افتد و باید تمام فعالان چرخه تولید، واردات و توزیع دارو اطلاعات همه اقلام دارویی شان را به طور کامل ثبت کنند تا دیگر شاهد نشت دارو به بازار غیررسمی و قاچاق دارو به کشورهای همسایه نباشیم. اما با وجود این صحبت های محمدی، برخی متخصصان بهداشتی کشور، تخلف در چرخه عرضه دارو را از جمله علت های مهم کمبود برخی داروها در داروخانه ها می دانند و تاکید دارند به دلیل یارانه تخصیصی به بخش زیادی از محصولات دارویی، قیمت دارو در ایران پایین تر از کشورهای همسایه است و در این میان، طبق اظهارات عبدالرضا عزیزی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور در گفت و گو با رکنا، ضعف نظارتی سازمان غذا و دارو موجب شده است که برخی شرکت های دارویی، داروخانه ها و البته کارتل های حوزه دارو دست به قاچاق معکوس اقلام دارویی ایران به کشورهای همجوار بزنند.

  • هر گونه خونریزی
  • قرص آلنیت 70 میلی گرم
  • کاهش میزان گلوکز آزاد شده از کبد
  • صحبت بیشتر یا سریعتر از حد معمول
  • سفتشدن عضلات؛
  • افزایش فاصله QT (بسته به شرایط)
  • علائم شبه سرماخوردگی

میزان مصرف قرص برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی معمولا به صورت مصرف روزانه ۲۰ میلی گرم در طول چرخه قاعدگی و یا ۲۰ میلیگرم ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی می باشد . فلوسکتین برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، بعضی از اختلالات خوردن و حملات ترس (حملات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ترس و نگرانی شدید) و بعضی از انواع سندرم پیش از قاعدگی استفاده می شود. فلوكستین غیر از كاربرد اصلی یعنی درمان افسردگی و اضطراب، در درمان برخی دیگر از اختلالات از جمله برخی اختلالات خوردن (پراشتهایی عصبی)، سندروم پیش از قاعدگی، حملات ترس (حملات غیرقابل پیشبینی و ناگهانی ترس و نگرانی شدید)، درمان مشكلات جنسی، اختلالات خواب و برخی دیگر از اختلالات نیز كاربرد داشته و بر اساس بررسی و نظر پزشك تجویز میشود. ستوده پیرمحمدی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به اینکه فلوكستین یك داروی ضدافسردگی مهاركننده باز جذب سروتونین است، گفت: سروتونین مادهای در بدن است كه كاهش آن سبب عدم تعادل روانی، علائم افسردگی، خوابآلودگی، نگرانی و غیره میشود.

قرص فلوکستین ۲۰ برای چیست

وی خاطرنشان کرد: از جمله عوارض این دارو میتوان به عوارض گوارشی مثل دلدرد، سوءهاضمه، اسهال، یبوست، تهوع، استفراغ و غیره اشاره کرد. عوارض گوارشی شاملتهوع، استفراغ، سوء هاضمه، درد شکم،اسهال و یبوست شایع هستند. در صورت دستور پزشک مبنی بر قطع مصرف این دارو به منظور کاهش علایمی نظیر آشفتگی، اشکالات تنفسی، درد قفسه سینه، اغتشاش شعور، اسهال، گیجی یا منگی، تندی ضربان قلب، سردرد، افزایش تعریق، درد عضلانی، تهوع، بیقراری، آبریزش بینی، اشکال در به خواب رفتن، لرزش یا تکان خوردن، خستگی یا ضعف غیر عادی، تغییرات بینایی و استفراغ، مصرف دارو باید به تدریج کاهش یابد. عضلانی ـ اسکلتی: درد عضله.

  • کاهش میل جنسی و اختلال در ارگاسم
  • تورم گلو یا زبان شما
  • ضربان قلب سریع و نامنظم
  • درد، قرمزی یا التهاب چشم
  • درد، ضعف، خمیازه کشیدن، احساس خستگی
  • حداکثر دوز: ۸۰ میلی گرم خوراکی در روز
  • نامنظم شدن ضربان قلب
  • سابقه شخصی یا خانوادگی اقدام به خودکشی

در درمان افسردگی، روزانه20 میلیگرم و در حالات وسواس، ابتداmg/day 20 مصرف میشود و اگر بعد ازچند هفته بهبودی حاصل نشد، میتوانمقدار مصرف دارو را افزایش داد، اما خطربروز عوارض جانبی نیز زیاد میشود،حداکثر مقدار مصرف mg/day 60 است. اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع خونی و سیاه، استفراغی که شبیه دانه های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش های پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید. از مصرف طولانی مدت این دارو ، بدون توصیه پزشک اجتناب کنید، مقدار مصرف این دارو نیز باید دقیقا طبق دستور پزشک باشد.از جویدن ، شکستن و یا باز کردن کپسول دارو خودداری کنید. خودداری کنید. اکثر مهارکننده های MAO نیز نباید به مدت ۲ هفته قبل و حداقل ۵ هفته پس از درمان با این دارو مصرف شوند.

  • با خس خس سینه مواجه هستید
  • خوشبختی یا تحریک پذیری بیش از حد
  • قرص روپیکسون 20 میلی گرم
  • قرص روکشدار فویکورا
  • مشکلات خواب(بی خوابی)، رویاهای عجیب و غریب
  • مواد افیونی فنتانیل و ترامادول

گاهی عوارضی مثل راش پوستی، بیقراری هم دیده شود كه اگر درمان طبق نظر پزشك و با دز كم شروع شود، این عوارض به حداقل رسیده و حتی در صورت بروز، پزشك میتواند آن را مدیریت كرد. کپسول خوراکی فلوکستین ممکن است به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی استفاده شود. اطلاعاتی در مورد هشدارهای بارداری فلوکستین 20م گ کپسول ثبت نشده است.

  • احساس خوشبختی بیش از حد یا تحریک پذیری
  • نعوظ دردناک، مشکلات نعوظ و مشکلات انزال در مردان
  • هالفانترین (داروی ضد مالاریا)
  • خشکی دهان، تعریق، گرگرفتگی

کپسول خوراکی فلوکستین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. نوجوانان (در این مورد، کودکان سنین ۷ – ۱۸ ) با استفاده از فلوکستین برای اختلال وسواسی اجباری معمولا در ابتدا ۱۰ میلی گرم در هر روز تجویز می شود که ممکن است در صورت لزوم تا ۲۰ – ۳۰ میلی گرم در روز افزایش یابد.

  • خمیازه کشیدن
  • کپسول گاباپنتین عبیدی 300 میلی گرم
  • قرص تئولیت 200 میلی گرم
  • خون در ادرار یا مدفوع

این در حالی است که مصرف چنین داروهایی برای برخی مردم از نان شب واجب تر است و برخی بیماران اعصاب و روان حتی اگر یک روز داروهایشان را مصرف نکنند، از نظر خُلقی به مشکل برخواهند خورد و عوارض رفتاری مختلفی در آنها بروز پیدا می کند. نکته جالب این که مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در پاسخ به این مساله ضمن تایید احتمال وجود قاچاق معکوس دارو در کشور تاکید کرد که تنها راهکار جلوگیری از این پدیده این است که همه داروخانه ها و شرکت های دارویی، تمام داروهایشان را در سامانه تیتک (سامانه پشتیبانی سازمان غذا و دارو) ثبت کنند.

  1. تغییر در میل و توانایی جنسی
  2. افزایش هیجان و انرژی به صورت غیر عادی
  3. لرزش غیرقابل کنترل از قسمتی از بدن
  4. اختلال هراس (پانیک)
  5. قرص اندانسترون عبیدی 4 میلی گرم
  6. زخم معده یاا زخم روده

سوالی که آن را هم از مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو پرسیدیم و او نیز در پاسخ اظهار داشت: مشکل اصلی این است که هنوز زنجیره ثبت اطلاعات در سامانه تیتک تکمیل نشده است و ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم که 14 هزار داروخانه، اطلاعات تمام داروهایشان را در این سامانه ثبت کنند. موضوعی که البته پیش از این وقتی علت آن را از محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو جویا شده بودیم، او ضمن این که تاکید کرد از سال گذشته سهم ارز ترجیحی برخی داروها حذف شده و به جای آن ارز نیمایی اختصاص پیدا کرده است، این را هم گفت که تولیدکنندگان داروهای ایرانی معتقدند قیمت دارو متناسب با هزینه های آنها افزایش پیدا نکرده، ولی سازمان غذا و دارو در تلاش است تا سیاستی را درباره نرخ دارو در پیش بگیرد که نه سیخ بسوزد، نه کباب.

شما همینطور میتوانید درباره راه های نجات بخش برای درمان افسردگی در بلاگ بخوانید. این داروها به افراد برای بهبود حالشان و کمک به پیشگیری از افکار و اقدامات آسیبرسانی به خود کمک مینمایند.داروی فلوکستین که به صورت Fluoxetine نوشته می شود فلوکستین یکی از داروهای معروف در زمینه کنترل و درمان اختلالات شخصیتی و همچنین افسردگی و اضطراب است که این روزها در سبد دارویی بسیاری از خانوادهها وجود دارد. به اعتقاد دکتر رنجبر برای هر دارویی طیف وسیعی از عوارض جانبی وجود دارد که به هیچ عنوان ۱۰۰ درصد نبوده و قرار نیست در همه افراد بروز کند. البته داروهای بیماران خاص همیشه در نوسان بوده است، به نحوی که در طول سال های گذشته در برخی مواقع شاهد کمبود این داروها بوده ایم و در برخی مواقع نیز این داروها به خوبی تامین شده است، اما در حال حاضر این داروها در سراشیبی کمبود قرار گرفته اند.

  1. خشکی دهان، عرق کردن، گرمازدگی
  2. قرص لوستار 50 میلی گرم
  3. مشکل در تلکم
  4. تیروئید پرکار

پیرمحمدی افزود: یكی از عوارضی كه برای فلوكستین در نظر گرفته میشود كاهش وزن است اما وقتی از عوارض یك دارو صحبت میشود ممكن است فقط در یك نفر رخ دهد و قرار نیست در همه كسانی كه از دارو استفاده میكنند دیده شود. مصرف همزمان باعث افزایش فشارخون و پارگی رگ میشود. تمامی بیماران مبتلا به بیماریهای تیروئید، هموفیلی،نقص سیستم ایمنی، دیابت، فشارخون و روماتیسم قلبی و آنهایی که برای گر گرفتگی دارو دریافت میکردند و نیز افرادی که داروهای رقیق کنندهی خون مصرف می کردند از مطالعه کنار گذاشته شدند. این دارو غلظتپلاسمایی هالوپریدول را افزایش میدهد.مصرف همزمان این دارو با داروهایدوپامینرژیک موجب تحریک CNS وزیادی فشارخون میگردد.

  • در صورت ابتلا به گلوکوم
  • خواب آلودگی
  • بیماری های مرتبط با کبد
  • قرص والزودیک – اچ سی تی 80/12.5 میلی گرم
  • تریپتوفان (که گاهی اوقات L- تریپتوفان نامیده می شود)
  • این دارو برای افراد ۱۸ سال به پایین توصیه نمیشود
  • میتوانید این دارو را با یا بدون غذا مصرف کنید
  • این دارو را در مناطق مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید

وقتی فردی مراجعه می کند که افسردگی خفیف تا متوسط یا خلق و خوی پایین دارد موارد درمانی مختلفی را می توان در نظر گرفت. در افراد با سن بالا به علت نیمه عمر طولانی منع مصرف دارد. در بیمارانی که به دارو حساسیت دارند و نیز در بیمارانی که در 14 روز اخیر از داروهای مهارکننده MAO مصرف می کنند منع مصرف دارد.

  • داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز
  • تعادل اختلال یافته
  • برای درمان اختلال دو قطبی به کار می رود
  • ضعف ماهیچهها و عضلات
  • منبع عالی ویتامین E
  • عارضهی گلوکوم یا فشار بالا در چشم

در صورت مصرف دارو قدرت واکنش شما نسبت به محیط کمی کندتر می شود بنابر این باید مراقب رانندگی باشید و یا به طور کلی از انجام اموری که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد اجتناب کنید.همچنین در صورتی که سایر داروهای خواب آور مثل مسکن ها را مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید زیرا مصرف همزمان این دو دارو باعث خواب آلودگی بیشتر می شود.از جمله عوارض شایع ناشی از مصرف فلوکستین عبارتند از واکنش پوستی، تنگی نفس، تورم صورت ، لب ، زبان و یا گلو. به شدت احساس تنگی نفس شدید وعطش زیاد به اکسیژن دارم .

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

پاربرگ سایت

تماس با ما